АТА-АНА ТӘРБИЕСІ ЕҢ АЛДЫМЕН ӘКЕНІҢ МІНДЕТІ
Әл-Фараби атап өткендей, адам өзінің табиғаты бойынша басқа адамдарға мұқтаж болғандықтан, мәселенің көрсетілген шешімі адамның қажеттілігі туралы сұраққа нақты жауап беру үшін қажетті болып көрінеді, бірақ әлі де жеткіліксіз. Адам, әл-Фарабидің қисынына сәйкес, ғаламның құрамдас бөлігі ретінде түсінілуі керек. Біртұтас ғарыштың органикалық қасиеті ретінде.
Бұл оның көзқарасын түсіну үшін маңызды және маңызды сәт, ол адам проблемасының басқа бөлігін құрайды. Адам өзін рухани шеберлігі мен мінезінің жақсы қасиеттерімен қуантады. Философиялық сана бастапқыда дүниеге біртұтас тұтастық ретінде бағытталған, оның ішінде адамдық, әлеуметтік, болмыс проблемаларын өзінің мәні бойынша қарастырды.
Әл-Фараби тұлғаны қалыптастыруда жетекші сөздер мен тәлімгердің іс-әрекеті көмегімен қалыптасатын дағдылар мен әдеттерге үлкен орын бөледі. Табиғат туралы білместен мақсатқа жету мүмкін емес, өйткені ол біздің түсінігімізге жақын.
Оның айтуынша, жаттығу ауызша сөйлеу, білім беру және практикалық дағдылар мен жұмыс тәжірибесі арқылы жүзеге асырылады. Білім адамға бақыт пен қуаныш сыйлайды, әлемді игереді, оның сұлулығы мен кемелдігін ашады. Білімді, дағдыларды игеру, әр түрлі қолөнер шеберлігі, ең жақсы адамгершілік қасиеттерді қалыптастыру еңбекқорлықпен, тәрбиелеу және өзін-өзі тәрбиелеу арқылы үлкен күш-жігермен жүзеге асырылады. «Бақытқа апаратын жолда» ол денсаулық, адам денесінің жетілуі туралы айтады — бұл денсаулық: егер денсаулығыңыз болса, оны сақтау керек, егер ол болмаса, оны сатып алу керек. Осы арқылы ол қажетті дағдылар мен білім алу үшін денсаулық қажет екенін айтқысы келеді.
Ж.Баласағұни өзінің «Білім мейірімі» трактатында жақсы қасиеттерді балаға тек тәрбие арқылы тәрбиелеуге болатындығын айтады. Бала оқыған және білімді, бала кезінен жұмыс істеуге дағдыланған болуы керек.
Ата-ана тәрбиесі ең алдымен әкенің міндеті. Егер әке баласын және ақылды етіп тәрбиелегісі келсе, «оны үнемі назарда ұстауы керек». Өлең авторы балаларын еркелетіп, лайықсыз әрекеттерінің кінәлі ата-аналарын айыптайды. Балаларға қолөнер мен білім беруді үйрету ата-аналардың міндеті «ұлыңызға өмірді қайғы-қасірет әкелмеуі үшін білім мен шеберлікті беріңіз». Үлгілі мінез-құлық негізі — білім, әдептілік дағдыларын меңгеру. Сондықтан ерте жастан бастап еңбекқор болуға, үлкендерді құрметтеуге және отбасын құрметтеуге үйрету керек.
Ж.Баласағұни адамдарды ғылымдармен айналысуға, ақыл-ойларын дамытуға шақырады, олардың көмегімен табиғаттың құпияларын біледі. Егер сіз ер адам болғыңыз келсе, онда білімді меңгеріңіз. Білімі жоқ адам білімсіз, бірақ сонымен бірге ол білім тек артықшылықты кластардың меншігі деп мәлімдейді; қарапайым адамдар білім алуға бейім емес: олардың толық болуы маңызды. Ж.Баласағұни түсінігінде тәрбие мен білім жас жігітке өмірде өз жолын табуға мүмкіндік береді.
Әл-Фараби. Философиялық трактаттар. – Алматы: Ғылым, 1975.
Ж. Баласағұни. Қазақ-Алматы Білім. 1994.
Арынов Жумакан Маканович
Тарих ғылымдарының кандитаты,
Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ аға оқытушы.